31.1.09

Patricia Villalobos Echeverria

Patricia Villalobos Echeverría was born in Tennessee to Salvadoran parents and grew up in Managua, Nicaragua. She has a hybrid practice of prints, photos, videos and installations that explore how reproducible forms of representation can alter our notions of singularity and the various states of flux that we enter and exit within the context of globalization and an increasingly transnational era. She received an MFA from West Virginia University (1990) and a BFA from Louisiana State University (1988).

Recent individual exhibitions include Aguasmalas (Blackwaters) at MediaNoche (New York, NY), 2008; Aflujo•Afflux at Artist Image Resource (Pittsburgh, PA) and Laura Mesaros Gallery, (Morgantown, WV), 2006; Alamar (Asea) at PROYECTO’ACE (Buenos Aires, Argentina), 2006; and Hoverings at Artist Image Resource (Pittsburgh, PA), 2005. Notable group exhibitions include Imprint 2008: Kulisiewicz International Graphic Arts Triennial (Warsaw, Poland); Third International Biennale for the Artist’s Book 2008 (Alexandria, Egypt), 2008; EntreMuros / BetweenWalls (Miami, FL and Guanajuato, Mexico), 2008; IX International Cuenca Biennial (Cuenca, Ecuador), 2007; Point of View at Gallery MC (New York, NY), 2007; Falun Triennial at Dalarnas Museum (Falun, Sweden), 2007; and the International Print Triennial (Krakow, Poland & Oldenburg, Germany), 2006. Notable grants include the Oregon Arts Council Fellowship, PA Council for the Arts Fellowship, Creative Heights Residency Fellowship from the Heinz Endowment and residencies at Artist Image Resource, The Studio for Creative Inquiry at Carnegie Mellon University and the MacDowell Arts Colony. She lives in Pittsburgh, PA and is a Professor of Art at Indiana University of Pennsylvania. More information on the artist’s work can be found at www.patriciavillalobos.com.

Patricia Villalobos Echeverría nació en Tennessee de padres salvadoreños y creció en Managua Nicaragua. Su práctica hibrida de grabado, fotografía, video e instalaciones explora formas reproductivas de representación que alteran nuestras nociones de singularidad en varios estados fluctuantes a los que entramos y salimos dentro del contexto de la globalización y en una era incrementalmente transnacional. Ella recibió su maestría de la Universidad de West Virginia (1990) y su licenciatura de la Universidad de Louisiana (1988).

Recientes exhibiciones individuales incluyen Aguasmalas (Blackwaters) en MediaNoche (Nueva York, NY), 2008; Aflujo•Afflux en Artist Image Resource (Pittsburg) y Laura Mesaros Gallery, (Morgantown, West Virginia), 2006; Alamar (Asea) en PROYECTO’ACE (Buenos Aires, Argentina), 2006; y Hoverings en Artist Image Resource (Pittsburg). Su obra ha sido incluida en Imprint 2008: Trienal Internacional de Artes Gráficas (Varsovia, Polonia); 3ra Bienal Internacional del Libro del Artista (Alejandría, Egipto), 2008; EntreMuros / BetweenWalls (Miami, FL y Guanajuato, México), 2008; IX Bienal de Cuenca (Cuenca, Ecuador), 2007; Point of View en Gallery MC (Nueva York, NY), 2007; Trienal de Falun en el Museo Dalarnas (Suecia), 2007; y la Trienal Internacional del Grabado (Polonia y Alemania), 2006. Ha recibido varias becas de investigación, las más notables son Oregon Arts Council Fellowship, PA Council for the Arts Fellowship, Creative Heights Residency Fellowship del Heinz Endowment y residencias en Artist Image Resource, The Studio for Creative Inquiry en la Universidad de Carnegie Mellon, y en el MacDowell Arts Colony. Vive en Pittsburg, Pensilvania y ejerce como Profesora permanente de Indiana University of Pennsylvania. Más información sobre su obra se encuentra en www.patriciavillalobos.com.

Mi obra es una práctica híbrida de grabado, fotografía, video, múltiples e instalaciones. Primordialmente estoy interesada en como obras reproducibles de representación pueden alteran nuestras nociones de singularidad. Mis instalaciones también juegan con la tensión entre la tridimensionalidad física de la escultura/arquitectura y la naturaleza efímera del video y sonido. De esta manera, mi obra cuestiona el sentido de estabilidad del cuerpo, como cuando oscila flotando en la orilla, un borde permeable entre el océano y la tierra/territorio. Me intriga como el tiempo parece suspendido al entrar y salir de espacios en estado de fluctuación – algunos geográficos, otros virtuales - y como esa fluctuación se extiende al cuerpo que también oscila entre disociación e hiperencarnación dentro del contexto de la globalización.

My work is a hybrid practice of prints, photos, videos, multiples and installations. I am primarily interested in how reproducible forms of representation can alter our notions of singularity. My installations also play with the tension between the three-dimensional physicality of sculpture/architecture and the ephemeral nature of video and sound. In this way, my work questions the body’s sense of stability as when the body oscillates floating on the shoreline, a permeable border between ocean and land; I am intrigued by how time can seem to be suspended as we enter and exit spaces in a state of flux – some geographical, others virtual and by how this fluctuation extends to the body as it also teeters between dissolution and hyper-embodiment within the context of globalization.

Abajo/Below: aguasmalas (blackwaters)
installation view at MediaNoche, New York, NY, 2008
double video projection and eps foam sculptures, dimensions variable, 2008


No hay comentarios:

Publicar un comentario